Varför jag valde att bli informatör

Varför valde jag att bli aspergerinformatör? Jag har ju upplevt att mina aspergerdrag har blivit målet för många kränkningar och mycket mobbning genom hela mitt liv. Första gången som jag såg Jill Söderlund föreläsa på Youtube så förstod jag att det kanske inte var fel på mig. Det satte sedan igång processen att lära mig mer och mer om Aspergers syndrom.

Under hela mitt liv har jag blivit mobbad, till och från, och jag har trott att det berodde på att jag var annorlunda på ett sätt som verkade konstigt. Jag trodde att mobbningen skulle sluta om jag gjorde mig av med min diagnos och förändrade mig själv. Jag försökte dölja att jag var annorlunda för alla utom min familj och mina närmaste vänner. Jag var inte redo att behöva utsätta mig för att bli mobbad igen,  men jag blev mobbad i alla fall, och det gick så långt att jag försökte ta mitt liv.

Jag tyckte att det var något fel på mig, eller många fel på mig. Dessutom hade människor som jag trott varit mina vänner helt övergivit mig, på ett sätt som är mer subtilt än att ”lämna mig i sticket”.

Jag hade en stor ilska mot världen och alla i den. Jag trodde att jag skulle vara särbehandlad och mobbad. Till slut stillades ilskan, när jag sökte mig till nya sammanhang som jag kände mig accepterad i. Det var då som jag började acceptera att jag faktiskt var annorlunda, en process som fortfarande håller på idag.

Jag sökte efter olika anledningar till varför jag hade blivit mobbad, men kom fram till att det måste ha varit för att jag var annorlunda och kanske lite mystisk. Det var när jag såg Jill Söderlund, en kvinna som också var annorlunda, föreläsa som jag förstod att det kanske inte var något fel på mig trots allt.

Jag hade fått diagnosen Aspergers syndrom när jag var 10 år gammal, men jag hade blivit mobbad genom nästan hela livet. Dessutom hade jag ingen aning om vem som var vän eller mobbare, förutom mina allra närmaste vänner och min familj. Jag isolerade mig själv från omvärlden och försökte att klara mig så bra som möjligt.

Sedan så hörde jag talas om Paula Tilli via en verksamhet som en av personalen på Fryshuset, som jag gillade väldigt mycket, hade varit med och startat som heter Zebran. Om jag inte hade varit på Fryshuset under den svåra tiden så vet jag inte vad som hade hänt.

Jag såg att Paula var från Ågesta Folkhögskola, men jag trodde att om jag började skolan igen skulle jag bli mobbad lika säkert som 1+1=2. Däremot så behövde jag en rutin för att inte falla ner i depression och kanske inte komma upp igen. Så jag började på Ågesta, trots att den sociala fobin och min rädsla att bli mobbad var så stark.

Allt förändrades när jag förstod att jag var accepterad där och att min berättelse räknades.

Björn Jonsson
går på Ågesta folkhögskola – arbetsliv-information Aspergers syndrom – och praktiserade på Autism- och Aspergerförbundets kansli

One thought on “Varför jag valde att bli informatör

Lämna en kommentar.

