Välkomna Åland!

På Autism- och Aspergerförbundets riksmöte nu i april bestämdes det att Åland blir ett av förbundets distrikt. Det är första gången på 25 år som förbundet får ett nytt distrikt. Vårt senaste nya distrikt var Norrbotten, som utgör 25 % av Sveriges yta och där 2,5 % av landets befolkning bor. Men… det var ju Åland jag skulle skriva om. Åland blir nu vårt 25:e distrikt. För min del hoppas jag att det betyder att vi äntligen kan börja ha konferenser på finlandsfärjor – det har jag föreslagit i femton år utan resultat!

Ålands autismspektrumförening har funnits i 2 år och har cirka 100 medlemmar. De är med andra ord lika stora som vårt distrikt på Gotland. Dit ska jag åka i sommar och … Oj, ursäkta, nu kom jag ifrån ämnet igen.

Syftet med representantskapsmötet som är samma helg som årsmötet är bland annat att distriktsföreningarna ska få utbyta erfarenheter och dela med sig av goda idéer. Så här berättade en representant från Västerbotten: ”Förr hade vi en årlig medlemsmiddag men nu har vi börjat med ett autismdags-event 2 april istället. Det kom så många att vi måste vi hitta en ny lokal till nästa år!”

Andra distriktsföreningar har motsatt problem. ”Hur gör vi oss attraktiva? Ingen vill ju komma till ett tråkigt årsmöte…”, konstaterar en mötesdeltagare. ”Uppmana medlemmarna att komma med förslag på vad de vill göra”, föreslog en annan. ”Till vårt förra årsmöte kom det bara 5 personer…”, beklagade sig en representant från västra Sverige. När han fick en fråga om hur de tog hand om de fem som kom svarade han: ”Jag vet inte, jag var inte där!” 🙂

Det var många konstruktiva tips som presenterades under helgen. Till exempel tips på medlemsaktiviteter som båtresa med lunch, folkrace för att locka unga killar, älgsafari och cirkus… med Bo Hejlskov. Har han bytt bransch?

Med tekniken gick det upp och ner under helgens möte. ”Jag är ingenjör men det hjälper ju inte alltid…”, konstaterade den omvalda förbundsordförande Anne Lönnermark när tekniken krånglade. Ja, hur ska det nu gå när vår eminente datakunnige Take Aanstoot lämnar styrelsen efter så många år? Han och jag var för övrigt de två första med autism som valdes in i riksstyrelsen. Det var år 2001. Tack för din tid i styrelsen Take!

Hanna Danmo
frispråkig skribent på förbundets tidning Ögonblick

Lämna en kommentar.

