Men grattis! Vad kul!!

iq

Vad är det som är så kul? Jo min son uppfyller inte längre kriterierna för särskoleplacering. Hans utvecklingsstörningsdiagnos lyfts bort. Utan att uttala mig om hans resultat så är det i praktiken så att har du 71 i IQ och grav autism så ska du läsa enligt grundskolans läroplan. Det skapar en del problem. Då är särskilda undervisningsgrupper en stor hjälp, även om de inte kan göra allt. Grundskolan och i synnerhet gymnasieskolan är inte för barn som mitt. Och särskolan är inte vår säkra hamn längre. Vi fick komma till en särskild undervisningsgrupp och i fem månader kunde vi få känna tryggheten i att vara där. Så kom smällen förra veckan. Nu ska barnen ”samverka”. Det innebär att de ska integreras i storklass och ha med sig resurslärare. Det som är nytt är att man flyttar in storklassen i samma lokaler och alla barnen från särskilda undervisningsgruppen ska integreras i samma klass. Annars har väl de flesta barn – utom mitt då – redan prövat integrering. Och misslyckats där. Och kämpat för att få en fungerande skolgång. Nu ska de tillbaka. Men den här gången har man döpt om integreringen till samverkan. Då kanske det fungerar bättre.

Integrering, inkludering, samverkan. Det låter väldigt fint. Inte vill man ha segregerade, exkluderade barn. Eller jo, jag vill faktiskt det. Jag vill ha en plats dit mitt barn kan få gå på dagarna. Där han är trygg och utvecklas. En plats för honom. Min kommun har haft ett fungerande bemötande till idag. Det som inte fungerar är betygen för att komma in på gymnasiet. Jag skulle vilja att det problemet angrips för sig istället för att offra mitt barn för att tvinga fram en lösning som kanske passar några.

En annan sak som händer när man lyfter en utvecklingsstörningsdiagnos i Värmland är att man skrivs ut från Barn- och ungdomshabiliteringen. Sen får man om man vill remiss och överlämning till Barn- och ungdomspsykiatrin. Vi skrevs ut från Habiliteringen i juni. Sen var vi utan vårdgivare till i mars. Då fick vi komma på ett överskrivningssamtal. Och när vi försöker få förnyade recept får vi ett uttag. När vi försöker få ett läkarbesök hänvisas vi till en kontaktperson som aldrig ringer tillbaka. När vi ringer BUP-akuten så hänvisar de till en kontaktperson som aldrig ringer tillbaka. Och när vi verkligen har kris hänvisas vi till någon som inte jobbar idag utan som ringer mig imorgon, men som aldrig ringer tillbaka. Men vi har blivit lovade en cykel.

Grattis till oss! Vi har inte ett barn med utvecklingsstörning!

/Anna Marklund
Kristinehamn

Annonser

17 thoughts on “Men grattis! Vad kul!!

  1. Överklaga. Överklaga en gång till. Om det inte hjälper, kan er lokaltidning vara intresserad av att skriva om det? (brukar man inte gilla från kommunens sida – man kan ju framstå i en ofördelaktig dager).

    Är oerhört tacksam för att sonen mättes till 65 för dryga 10 år sedan. De kommer ALDRIG att få mäta igen, för tänk om han råkar halka över 70…. Idag går han på särgymnasium. Med glädje skuttar han iväg till skolan var dag. Vad skulle han göra på en vanlig skola? Vågar inte ens tänka tanken.

  2. Vill ge en eloge till NTI som kringgått den nya lagen på sitt sätt. De som inte klarar att vara i ett klassrum med andra elever har fått egna minirum. De har var sin assistent. De har också hjälpt mig kämpa för att assistenten ska få ledsaga grabben dit och hem. Bättre kan han inte få det. Däremot måste något göras åt betygsreglerna som i nuläget säger att ”även lama måste springa ” för att få godkänt i idrott. Att en autist har svårt när de ska tala inför folk, utföra intervjuer, förklara känslor och lösa konflikter mm är ett lika stort handikapp för dem som muskulaturen är för en MS – drabbad. Får vi vänta till nästa generation eller? Det är lag på att skolan ska vara fysiskt tillgänglig för alla typer av studenter med krav på hiss och handikapptoalett. När ska det bli möjligt för en autist att få godkänt i de ämnen de faktiskt är duktiga i . Förutom att de inte klarade att samarbeta i en gruppredovisning. Det måste bli en uppdelning av betygskriterierna så att de visar hur mycket de kan av ämnena för sig och det sociala perspektivet i ett samlingspetyg för alla ämnena för sig och detta ska inte behöva räknas med när man söker alla utbildningar på högskolan utan bara de relevanta. Hoppas på en snabb spridning av detta viktiga budskap

    • Det är en vanlig missuppfattning att alla måste göra allt för att få betyg. Tar mig friheten att ”sno” en text i ämnet som klarlägger läget på ett utmärkt sätt:

      Så här säger skollagen (Kap 15. Gymnasieskolan):

      26 § Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen bortses från enstaka delar av kunskapskraven. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. De kunskapskrav som rör säkerhet och de som hänvisar till lagar, förordningar eller myndigheters föreskrifter ska dock alltid uppfyllas.

      Helena Wallberg beskriver det också bra i ett bloggpost från förra året:

      ”Har jag någon elev som inte visar kunskaper på det sätt som krävs inom någon del, hur mycket vi än har tränat på det? För att undantagsbestämmelsen ska kunna användas gäller att eleven inte kan visa kunskapen oavsett hur mycket det tränas. Ställ denna fråga: “Om jag skulle få ännu mer resurser och ännu mer tid, skulle jag då kunna hjälpa eleven att nå målet?” Om svaret är “nej” är pysparagrafen tillämplig. Om svaret är “ja” kan jag inte tillämpa den. Att vara orolig för hur eleven ska klara av studier eller arbete längre fram är inte relevant. På universitet och högskola får den som har en funktionsnedsättning mycket stöd. Dessutom utvecklas människor hela tiden och betyget är helt enkelt en måttstock på hur väl eleven har visat förmågor vid en given tid. Självklart ska alla elever förberedas för yrkesliv och högre studier men att bedöma dem utifrån ett framtida scenario är inte rättssäkert. Jag ska inte använda undantagsbestämmelsen utan att kolla med elevhälsan, specialpedagogen, mentor eller rektor.” Från https://specialpedagogen.wordpress.com/2014/05/25/betyg-pysparagrafen-sammanvagningen-av-prestationer/

      Och här kan ni se en video från skolverket där de rätar ut en del frågetecken men där ni också kan se vilka frågor som andra pedagoger har ställt kring denna paragraf.

  3. Varför skrivs ni ut från habiliteringen? LSS gäller för autism och autismliknande tillstånd oavsett utvecklingsstörning.

    • att tillhöra habiliteringen är inget som följer personkretsen. insatsen råd och stöd kan även BUP stå för. om de var tillgängliga vill säga

  4. I en kommun nära mig har det funnits sk LSI-klasser, alltså för elever med långsam inlärning, alltså dedär som INTE bör gå i särskola men samtidigt av olika orsaker inte har en chans att ta till sig undervisningen i ”normalskolan”. De som fått plats där stortrivs, de får känna sig och får bli duktiga. Resultat och kunskaper stiger – och verksamheten läggs ner. Motivering: det fungerar ju inte, det är ju bara enstaka som når gymnasiebehörighet. När det är så dyrt att driva kan vi inte ha det kvar då fattar ni väl . . .

  5. Likadant i vår kommun, eller än värre. Här ska även särskoleelever integreras i ”vanlig” klass. Tjohooo säger kommunen som tror sig spara pengar, tjohoo säger vare sig elever, lärare eller föräldrar och specialpedagogerna på hab säger uoo sig och skaffar jobb på andra orter där de förstår att vissa barn behöver lite extra hjälp i lugn oxh ro.

    • hos oss tillhör man en hemklass även i särskolan men man är med efter förmåga. min sons förmåga till det har varit obefintlig. nu ska han alltså ändå läsa i storklass eftergrundskolans läroplan.. /Anna

      • det är liksom en pendel som allt annat i samhället. det är som att kunskaperna dör. plötsligt vet man inte om att stora klasser inte fungerar. ”vi måste testa!”

      • I min sons skola (jag har skrivit inlägget ) säger skolan att de inte gör någon besparingar. Resurserna är desamma. Det skulle vara lokalerna då..

      • Så kan det väl iofs vara på olika platser. I min kommun vet jag dock att det både beror på stora besparingar OCH beslut i kommnnämnden som går emot skollagen. 😦

Lämna en kommentar.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s