Familjelägret i Falsterbo

Det känns konstigt att tänka tillbaka på lägret, nu när det är höst. Sommaren hade ju knappt kommit igång då, ändå hade vi ganska fint väder i Skåne. Stränderna var vidsträckta och solen bjöd till ganska mycket, fast nog fick vi smaka på lite regn också… Nu känns de långt borta, alla sommarblomster, badturer och roliga aktiviteter.

lägerwebbVictor med mamma Marianne.

Jag tar med mig många fina minnen från lägret i Falsterbo. Jag tar med mig galna ankrace i poolen, lugna yogamorgnar och spännande utflykter till Den blå planeten. Där fick jag se mitt livs första piraya och bläckfisk. Jag fick sedan lära mig lite om att spela golf, och jag fick gå bredvid när deltagarna red på vackra islandshästar. Vilket privilegierat sommarjobb! Och så minns jag med värme våra discon, där vi dansade loss allihop. Vi studsade runt i ring, led och par och kastade färgglada ballonger till den eviga favoriten Calcutta!

läger9webbSyskonen Erik och Axel tillsammans med lägerledaren Maja

Men mest värdefullt för mig var ändå att få träffa alla spännande människor från olika platser i livet. Alla kom med sina familjerelationer, sin situation och sitt bagage, och vi skapade något tillsammans. Vi fick slappna av och vara oss själva. Det var där vår roll som ledare slutade och deltagarnas roller som medmänniskor tog vid – det var rörande att se hur ni fick stöd och energi från varandra.

läger7webb
Kajsa.

Det var så fint när vi hade massagepass med tennisbollar och alla i familjerna fick massera varandra till lugn musik. Ett fint tillfälle att visa omtanke till dem man tycker om. Jag tycker också att det var roligt att gymnastisera tillsammans under Christas käcka ledning. Det tror jag förde er närmare varandra i gruppen på något vis.

läger4webb
Freja och pappa Anders.

Sedan var ju inte allt lätt. Det är det ju inte i vardagen heller. En del omständigheter och aktiviteter passar vissa personer bättre än andra. Några orkar inte med ett visst tempo, medan andra vill att saker ska gå ännu fortare! Ibland är det ansträngande att vara så långt hemifrån och alla vanliga rutiner. Men det är ju också skönt med semester, särskilt när det finns både pool och vackra stränder i närheten.

läger6webb
Molly.

En del av er har det tungt, andra har det kanske lättare, men alla har sina egna toppar och dalar. Det fantastiska är när vi kan se det vackra, roliga och positiva i varandra och uppskatta livet i stunden. Jag hade många sådana stunder med er. Tack för det!

/Rebecca Klitgaard Nelsson, lägerledare

 

Lämna en kommentar.

