Inkludering i skolan – på vems villkor?

Över 100 personer kom och lyssnade på förbundets seminarium om inkluderingen i skolan.Peter Ekborg

Peter Ekborg, biträdande generaldirektör på Skolinspektionen inledde med att berätta om Skolinspektionen granskning av särskilda undervisningsgrupper. En av anledningarna till att Skolinspektionen har gjort denna studie är att stöd som ges till elever i första hand ges i ordinarie klass, trots att forskningen inte kunnat visa på vad som gynnar eleverna bäst.

– Det första vi kan konstatera är att innan elever i behov av stöd placeras i särskilda undervisningsgrupper så befinner de sig oftast i en väldigt kaotisk situation, de har hög frånvaro och ofta låga betyg.
– När vi har frågat kommunerna om de har provat olika alternativ inom ramen för den ordinarie undervisningen svarar de oftast ja, men det utgår ofta från principen mer av samma sak, säger Peter Ekborg.

Skolinspektionen är mer positiva till vad de sett när de undersökt placeringen i särskilda undervisningsgrupper.
– Det är tydligt att situationen för eleverna förbättras markant. Närvaron blir betydligt bättre och kunskapsresultaten går tydligt upp, säger Peter Ekborg.

Skolinspektionen granskning av särskilda undervisningsgrupper publiceras i slutet av augusti i år.

 

Panelen

Efter Skolinspektionens genomgång var det dags för panelsamtal. På bilden från vänster: Nicklas Mårtensson, förbundssekreterare och moderator. Autism- och Aspergerförbundets ordförande Eva Nordin-Olson, Per-Arne Andersson, chef för skolfrågor på SKL, Peter Ekborg, biträdande generaldirektör på Skolinspektionen och Elisabeth Persson, Universitetslektor vid Högskolan i Borås.

De diskuterade bland annat vad som menas med inkludering och hur vi kan göra för att inkludering i skolan ska fungera bättre.

Per-Arne Andersson menade att skolans stora problem är en tafatthet där man ständigt möter barn som är lite annorlunda. Man vet inte vad man ska göra och vill därför att någon annan ska göra något.

På frågan om vad som menas med inkludering svarade förbundets ordförande att inkludering är ett förhållningssätt som har mångfald som grund.
– Det måste finnas ett rikt utbud av pedagogiska arbetssätt och lärmiljöer. Jag har därför svårt att se en särskild undervisningsgrupp som exkluderande, säger Eva Nordin- Olson.

Elisabeth Persson tryckte mer på fördelarna med inkludering. I Nossebro där hon följt elever efter att de särskilda undervisningsgrupper avvecklas visar på goda resultat.
– Vi har gjort djupintervjuer med elever som gått i Inkluderad klass och det vi märkt är att de bär med sig normer, värderingar och ett annat förhållningssätt. Autism eller ADHD är en naturlig variation, vi människor är olika. Det är en självklarhet för dom här eleverna, säger Elisabeth Persson.

Efter panelsamtalet var det tid för frågor. I publiken fanns föräldrar, lärare, rektorer och politiker som turades om att dela sina åsikter och funderingar i den knökfulla lokalen.

 

/Sofie Ekholm
kommunikatör som debuterar i Almedalen

Annonser

One thought on “Inkludering i skolan – på vems villkor?

  1. Ping: Another one bites the dust | Gungfly

Lämna en kommentar.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s