Från teori till praktik i Nepal

Under 2013 startades ett biståndsprojekt i Nepal där Autism- och Aspergerförbundet är engagerat tillsammans med Autism Care Nepal och MyRight/SIDA. Målet är att bidra till en ökad kunskap kring autism, i första hand på den skola som Autism Care Nepal driver i Kathmandu.

Tidigare i år besökte specialpedagogerna Ulrika Johansson och Ann-Britt Norin skolan. Här är deras berättelse. Nepal4 Skolan ligger i ett bostadsområde i centrala Kathmandu.

Vi var två förväntansfulla specialpedagoger som landade i Kathmandu den 13 januari i år. Vi hade fått det stora förtroendet att under åtta dagar delta i och utvärdera skolverksamheten på den lilla skolan som drivs av Autism Care Nepal.

Verksamheten startades 2008 av en grupp föräldrar. Idag är det 12 barn på centret uppdelat på tre klasser med två personal i varje grupp. Dessutom bedriver man en föräldrautbildning där föräldrarna får teoretiska kunskaper varvat med praktiska övningar tillsammans med sina barn.

Syftet med vårt arbete var bland annat att öka den autismspecifika kompetensen på skolan. Utifrån observationer av deras skolverksamhet gjorde vi en inventering av behoven i form av utbildning och handledning. Vi höll ett par grundläggande föreläsningar ”Från teori till praktisk förståelse” och ”Utmanande beteenden” och inledde det praktiska arbetet med visualisering i pedagogiska situationer och lek samt handledning i detta.

Nepal3Ett rum per klass, få möbler och bristfälligt med material.

Vi märkte hur viktigt det är att kunna koppla teori till praktisk förståelse och hur användandet av en metod utan koppling till en bredare kompetens leder till ”kopiering” och mekaniskt användande utan individanpassning.

Det finns ett stort engagemang och vilja till ökad kunskap hos personalen. Vi såg redan under vår vistelse att personalen började ompröva och förändra sitt förhållningssätt och sina strategier utifrån våra föreläsningar och samtal. Tydligast genomslag fick behovet av individuella bedömningar som leder till förändringar av innehåll och upplägg både på individ och på gruppnivå.

Nepal5Ann-Britt och Ulrika.

Trots mycket knappa förhållanden och resurser har personalen lyckats bygga upp en grund för denna verksamhet. Vi lämnade skolan fyllda av tacksamhet för möjligheten få möta personal och barn men också med många tankar kring hur vi skulle vilja bidra till fortsatt utveckling.

/Ann-Britt och Ulrika

Läs mer om projektet på Autism Care Nepals hemsida HÄR

Annonser

Lämna en kommentar.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s