I Almedalen diskuteras skola för elever med autismspektrumtillstånd

Just nu befinner sig delar av Autism- och Aspergerförbundets styrelse, kansli och även representanter från flera av förbundets distriktsföreningar på Almedalsveckan i Visby. Vi har i förväg bokat in möten med riksdagsledamöter och representanter för skolmyndigheter och andra för våra medlemsgrupper viktiga personer. Dessutom pratar vi med många nyfikna vid vår tältplats vid Högskolan i Visby. Förbundet arrangerar även två seminarier i Björkanderska huset vid Skeppsbron. Seminariet igår tisdag handlade om skolan. Idag är det LSS som gäller.

Skolseminariet inleddes med att Helena Dal från Utbildningsradion presenterande programserien ”Liv med autism” som ska sändas med start 25 september 22.30 i SVT1. Jag som har sett sju av de åtta programmen rekommenderar er starkt att se dessa. Mycket bra program och jag kan inte annat än ta av mig hatten av uppskattning för denna lika ambitiösa som utmärkta produktion! Efter presentationen såg panelen och åhörarna ett knappt tio minuter långt filmklipp från serien. Klippet var filmat på en skola som har anpassat verksamheten för elever med autismspektrumtillstånd

Med utgångspunkt ifrån filmklippet, Autism- och Aspergerförbundets färska medlemsenkät  och Skolinspektionens granskning ’Inte enligt mallen’ inleddes en engagerad diskussion kring hur skolan fungerar för elever med autismspektrumtillstånd. De som deltog vid seminariet var Ann-Marie Begler som är generaldirektör på Skolinspektionen, Ann-Charlotte Eriksson 1:e vice ordförande på Lärarförbundet, Eva Nordin-Olson skolläkare och ordförande för Autism- och Aspergerförbundet och Per-Arne Andersson som arbetar som chef för avdelningen för lärande och arbetsmarknad på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting).

image

Inledningsvis knöt Per-Arne Andersson an till filmklippet och slog fast att skolorna ska ha förutsättningarna att göra de anpassningar som eleverna behöver. Han menar vidare att det är viktigt att se det som en pedagogisk fråga att lösa och inte som ett personlig problem hos eleven. Bra synpunkt tycker jag! Dessutom viktig då det sägs av högsta skolchef från företrädarna för huvudmännen.

Förra veckan lanserade utbildningsministern förslaget om att inte åtgärdsprogrammet ska vara obligatoriskt för elever som har särskilt stöd i skolan. Det ska istället vara upp till föräldrarna att begära. Eriksson menade att många lärare anser att åtgärdsprogrammet ofta är ett trubbigt instrument som har begränsad effekt. Begler och Nordin-Olson lyfte risken att detta förslag på sikt kan öka risken för större ojämlikhet i den svenska skolan. Som exempel på detta berättade Begler att utav de 4000 anmälningar som Skolinspektionen fick in under 2012 var ingen från Rosengårdsskolan. En skola som inspektionen vet har stora pedagogiska utmaningar.

Seminariet var mycket innehållsrikt och givande där förutom panelen även åhörarna kom med många initierade frågor och synpunkter. Jag återkommer till dessa här på bloggen när tid ges. Nu är det dags för LSS-seminariet.

Nicklas Mårtensson som förutom att arbeta som ombudsman på Autism- och Aspergerförbundet gläds åt att alla elever sedan 2011 läser historia i gymnasieskolan.

Annonser

2 thoughts on “I Almedalen diskuteras skola för elever med autismspektrumtillstånd

  1. Ping: De små mötena | autismasperger

  2. Reblogged this on M-L bloggar and commented:
    Viktiga tankevändor att följa för att hela tiden tänja på sina egna reflektioner för ett ökat förstående av ALLA elever vi möter och kommunicerar med i skolan.

Lämna en kommentar.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s