Varför engagerar jag mig i en ideell förening?

Ett återkommande diskussionsämne när jag möter personer som jobbar aktivt i en ideell förening är att det är så svårt att få fler att engagera sig. Många har passerat pensionsåldern och känner en stor oro för vem som skall förvalta och utveckla det de har jobbat så hårt för under många år. Även om en förening ökar i medlemsantal är det inte synonymt med att man får fler som engagerar sig. En vanlig fråga från intresserade är: ”Vad kan föreningen göra för mig?”. En inte lika vanlig fråga är: ”Vad kan jag göra för föreningen?” Vad beror detta på? Är vi för upptagna idag för att känna oss motiverade till att jobba tillsammans, även om man innerst inne vet att det har mer påverkan om man jobbar flera tillsammans än att stå själv och ropa?

Att engagera sig i en förening behöver inte innebära att man sitter med i styrelsen eller är expert på ett visst område, det kan vara att man är med och anordnar träffar för likasinnade, eller att man engagerar sig i en viss fråga som man känner sig berörd av. Det kan också vara att man kommer och hjälper till vid olika evenemang såsom årsmöten eller dylikt. Man kan med andra ord styra själv hur mycket tid och energi man vill lägga på föreningen. Ändå är det så svårt att hitta dem som vill och kan.

Jag kan förstås bara tala för mig själv, men gör det med en förhoppning att kunna inspirera fler att känna som jag, att det inte bara är viktigt utan också roligt och intressant att engagera sig i en förening som jobbar för frågor som är viktiga för mig och min familj.

Jag tycker att föreningen är en viktig del i vårt samhälle, inte bara för oss som är närmast berörda av det föreningen jobbar för, utan även för resten av vårt samhälle. Vi är ju en del av samhället, och om inte vi och våra nära mår bra och kan delta i samhället mår inte heller vårt samhälle som helhet bra. Föreningen jobbar både på egen hand, men också via vårt riksförbund och olika samarbetsorganisationer för att skapa bättre villkor för oss. I förlängningen tror jag att det skapar bättre villkor för oss alla i samhället.

När vår son fick diagnosen autism insåg jag och min man att vi långt mer än tidigare behövde ligga steget före. Inte bara i den direkta situationen varje dag utan även i alla frågor och situationer som komma skall. Vi har känt oss väl omhändertagna både på BNK och Habiliteringen, haft mycket bra kontakter och fått bra information och hjälp från dem. Dock är de begränsade till sina verksamheter och det är ju inte på BNK eller Habiliteringen som vi befinner oss i vår vardag.

Det är här som föreningen kommer in. Föreningen verkar som ett nätverk där det finns både erfarenhet och kompetens som inte finns någon annanstans. Här kan man träffa personer som antingen går igenom eller har gått igenom liknande situationer som man själv gör. Personer att dela erfarenheter och bolla tankar med. Jag tycker det är oerhört givande att lära mig hur det kommer sig att det ser ut som det gör idag för personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga. Det är en stor förmån att få höra från både anhöriga och personer med funktionsnedsättning hur de upplever nu och då. Det hjälper mig att möta de situationer som uppstår kring familjen med ett perspektiv och en förståelse som underlättar både intellektuellt och känslomässigt.

Genom att jobba aktivt i föreningen får jag möjlighet att höja blicken och se hur de stora frågorna som föreningen jobbar med påverkar just mina frågor och min vardag. När jag träffar politiker och tjänstemän som fattar beslut som berör vår vardag och vårt liv, inser jag hur viktigt det är att de får information och kunskap om autism och konsekvenserna som det för med sig. Många gånger är det från föreningen som de får den viktiga informationen och kunskapen. Professionen har inte det perspektiv som föreningen kan ge och det är inte lätt som privatperson att få till möten där informationen tas emot på samma sätt som från en etablerad organisation.

Det finns förstås så mycket mer som jag hade kunnat skriva om allt positivt som föreningsarbetet ger mig och hur viktigt jag tycker det är att organisationer som vår lever vidare, men då hade det blivit många kapitel på den här bloggen. Jag avslutar därför med följande rader:

Genom föreningen har jag fått så mycket bra kunskap och kontakter som gör att jag faktiskt tjänar in den tid jag lägger på föreningsarbetet. Det sparar mig och min familj mycket tid och energi varje gång vi möter nya utmaningar i vår vardag.

Annika Lindström
Ordförande, Autism- och Aspergerföreningen distrikt Göteborg

4 thoughts on “Varför engagerar jag mig i en ideell förening?

  1. Bra skrivet, men ännu intressantare kanske är varför människor inte går med i en viss förening, eller lämnar den. Jag tänker att många föreningar behöver jobba mer internt med värderingar, bemötande, och sånt. 🙂

Lämna en kommentar.

