Lyckad DATE för alla?

Vad är DATE? Jag återkommer till det.

Vad är DEJT? Ett rosaskimrande och givande möte i en stämningsfull miljö eller en pinsam historia på ett slamrigt café med torra bullar?

Vad är en lyckad dejt? Hur blir båda delaktiga? Man vill känna samhörighet, bli förstådd och känna att man vågar vara sig själv. På det slamriga fiket blir det svårt att uppfatta vad den andre säger, folk springer fram och tillbaka, snubben vid bordet bredvid stinker, wienerbröden är slut och man får en torr kanelbulle istället och dessutom är dejten en riktig tjôtmåns med konstig humor och som man inte har något gemensamt med. I allt detta ska man då vara trevlig, intressant och rolig. Jo, tjena! Dessutom har stället karaoke (kanske inte så vanligt på fik, men ni fattar) och man förväntas prestera något underhållande utan någon som helst förberedelse. Ångest!

Sådana här situationer hamnar man ju inte i så ofta, tack och lov! Eller…? Parallellen drar jag såklart till skolans värld. Vilka förutsättningar finns för delaktighet och lyckade möten där? Fiket blir till ett klassrum, människorna blir lärare och klasskamrater, karaoken en högläsning eller presentation av ett grupparbete. I en stressande miljö utsätts man för alltför höga krav och förväntas klara av ett komplext samspel med personer som man inte har så mycket gemensamt med.

Det är väldigt svårt att samspela med någon som tänker annorlunda och har helt andra intressen än vad man själv har. Har man otur med bordsplaceringen kan en fest bli jobbig. I skolan har man kanske otur varje dag om man inte hittar någon på samma våglängd. En kille med Aspergers syndrom som jag känner fick vänta i 10 år på att få en riktig kompis i klassen. Kompisen har också asperger, de samspelar hur bra som helst.

Inom projektet DATE – Delaktighet, Attitydförändring, Tillgänglighet för Elever, som drivs av Handikappförbunden med medel från Arvsfonden, ska ett metodmaterial tas fram som skolor kan använda i sitt likabehandlingsarbete för att uppnå delaktighet för alla elever, med eller utan funktionsnedsättning.  I referensgruppen har vi diskuterat mycket runt begreppen tillgänglighet och delaktighet. Tillgänglighet tolkas brett och innefattar fysisk, social och pedagogisk miljö. Delaktighet definieras utifrån sex olika aspekter, varav tillgänglighet är en. Det handlar även om tillhörighet, acceptans, samhandling, engagemang och autonomi.

Metodmaterialet ska testas på tre pilotskolor under 2013 och vara utformat så att alla elever kan vara med och arbeta med att förändra attityder och öka delaktigheten för elever med funktionsnedsättning. ”Vår vision är en skola där elever oavsett funktionsförmåga känner sig bekväma med sin situation, och deltar fullt ut i skolverksamheten.” Arbetet inriktas på årskurs 4-7. Tonårstiden är komplicerad så visst vore det bra om barnen före den perioden hade hunnit få en stadig grund att stå på när det gäller att förstå sig själv och andra och att kunna se det positiva i att vi alla är olika.

”Relationer i tonåren” är titeln på Lotta Abrahamssons föreläsning på Autism- och Aspergerförbundets rikskonferens ”Ung med autism eller Aspergers syndrom – att rusta för livet” i Linköping den 6-7 november. Hoppas vi ses där!

Anne Lönnermark
Vice ordförande och mamma till tre barn varav ett med Asperger syndrom

Annonser

Lämna en kommentar.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s