När Frida glömde äggröran

Min lilla loppa, nio år gammal nu, satt som klistrad vid TV:n imorse. Det var barnprogram och Lilian, lika gammal, berättade om sin autism.

– Tyst mamma, hon har ju samma som jag, hon blir trött ibland i skolan och behöver hjälp.
Jag kan väl få käka framför TV:n ?

Och medan jag stekte hennes äggröra som hon ska ha varje morgon – hon som fick diagnosen högfungerande autism när hon var fyra, så tjuvlyssnade jag och log.
Lilian ville leka ensam, Lilian tyckte det var lättare att sjunga än att prata och hon tränade på att göra saker man ska kunna i vardagen – som att handla till exempel.

Där inne i soffan satt min Frida helt fascinerad. Som vanligt glömde hon bort att äta.
Men idag fanns en anledning, där på TV-skärmen såg hon sig själv, hon speglade sin särart – och jag hade inte mage att tjata om den där äggröran. För jag såg hur mycket det gav henne, att få bekräftat en vanlig tisdagsmorgon att det finns fler som Frida. Att hon inte är ensam.

Annika Gelin
Mamma till Frida och informatör vid Arbets- och miljömedicin, Universitetssjukhuset Örebro

One thought on “När Frida glömde äggröran

  1. Verkligen fint skrivet!
    Jag såg inte detta om barnet med autism, men jag, min fru och dotter på snart 8 månader, brukar se på TV vid den här tiden och har sett många av de andra reportagen om barn med sjukdomar.
    Jag tycker det är väldigt bra att de visar dem.
    Känner lite att de borde göra en programserie om vuxna med olika diagnoser med.

Lämna en kommentar.

