Skulle jag ha klarat dagens krav i skolan?

Min kollega Nicklas Mårtenson skrev tidigare om de nya kunskapskraven i grundskolan: Analysförmåga, kommunikativ förmåga, metakognitiv förmåga (exempelvis reflektera och lösa problem samt anpassa detta till olika sammanhang), förmåga att hantera information och begreppslig förmåga. Det är höga krav för oss med autism/AS. Som en annan av mina kollegor sa ”Det är ju som att säga till en person i rullstol att det viktigaste är att kunna hoppa högt”.

Men det finns undantagsbestämmelser som tur är. Jag vet inte om dessa fanns när jag gick i skolan men jag klarade mig i alla fall rätt bra. Undervisningsmässigt fungerade det förhållandevis bra för mig i skolan till och med sjuan. De två sista åren i en ny skola var svårare. Den korta versionen är att de andra hade hunnit längre än mig, jag blev stressad över allt jag behövde ta igen (eller bara fick för mig att jag hade missat) och fick tvångssyndrom med överdrivet tvättande.

Det krävdes mycket arbete på kvällar och helger – men jag fick bra betyg alternativt godkänt i alla ämnen.

Skulle jag leva upp till dagens kunskapskrav om jag var en elev idag? Det är frågan.

Analysförmåga har jag nog, men det är kanske inte alltid jag gör rätt bedömning av sannolikheter och så vidare.

Min kommunikativa förmåga är det nog till synes inget fel på förutom att jag kan prata för mycket ibland. Men det finns ju sådant som inte märks på en gång utan bara när man gräver lite djupare, såsom att jag inte alltid kan tolka och förstå vad andra menar, om de exempelvis skämtar eller inte. Jag kan inte heller alltid avgöra hur det jag säger påverkar andra. Så ibland säger jag saker som missförstås helt eller är otrevlig utan att mena det.

En kollega uppmärksammade mig nyligen på att jag lät otrevlig i telefon, något jag inte hade menat att vara. Så jag är inte alltid medveten om vilka signaler jag sänder ut. Att bara vara ärlig och säga det man tycker tolkas tydligen ofta som gnällighet, otrevlighet och klagomål. Ibland är det förstås meningen att jag ska klaga, till exempel när min läkare inte har ringt upp mig. Så om jag låter otrevlig utan att mena det, hur otrevlig låter jag då inte när jag har för avsikt att klaga?

Metakognitiv förmåga, att reflektera och lösa problem samt anpassandet till olika sammanhang kan jag ibland, i alla fall i teorin. Men i verkligheten är det ju massa andra faktorer som stress, tidspress och yttre intryck och påtryckningar inblandade så när jag väl kommer i en problematisk situation får jag ofta panik och måste ha hjälp. Jag blir inte klok. Jag har för mig att jag har hört att 70 % av intelligensen försvinner vid stress. I så fall är det ju inte konstigt om man ibland skriker som en tvååring.

Förmåga att hantera information har jag ibland men det blir lätt för mycket. Jag kan inte sovra bland information och ta till mig det viktigaste utan blir överbelastad i stället. Och det blir ju inte bättre av min tvångsmässiga besatthet av att inte missa något och min samlarmani.

Jag är dålig på att koncentrera mig också så jag läser böcker och längre artiklar långsamt. Jag tappar fokus och fastnar och får för mig att jag inte har förstått och går tillbaka och läser om. Om en kollega läser en bok på en vecka så tar det en månad för mig. Eller ett år. Men det har ju också med igångsättningsförmåga och motivation att göra.

Begreppslig förmåga? Vad är det? Jag fick googla det så uppenbarligen förstår jag inte alla ord och begrepp. Och ibland kan jag bli osäker på vilka som är bäst att använda och när. Och att tolka vad andra menar – ett begrepp kan ju betyda så mycket olika saker beroende på sammanhang, tonfall med mera. Så jag kan bara hoppas jag inte låtit otrevligt i detta inlägg…

Hanna Danmo Källman
skribent på Ögonblick med 33 års personlig erfarenhet av Aspergers syndrom

 

5 thoughts on “Skulle jag ha klarat dagens krav i skolan?

  1. När man har en diagnos på Aspergers, anpassas då på något sätt kriterierna för hur väl man klarar ämnet? Om man t.ex har problem med att anpassa till olika sammanhang, eller presterar sämre under tidspress, kan man då ”runda” dessa problem på något sätt, och på det sättet få toppbetyg i ett ämne? Ungefär som att få hjälp med språket (det är innehållet inte språkförmågan som ska bedömas) om du inte har svenska som modersmål.

  2. Jag har aspergers syndrom. Har medverkat i Ögonblick med en egen berättelse om just skolan. Jag var jämt mobbad, missförstådd och utfryst. Hade ingen diagnos då. Dagens skola hade väl tagit knäcken på mig totalt 😦

  3. För mig skulle dagens svenska skola inneburit för mkt kaos o otydlighet, ofta med lärare som inte klarar av att bli ifrågasatta, för de egentligen inte är experter på sina ämnen, o inte intresserade av att riktigt fördjupa förståelsen, vidga vyer. Jag klarade mig strålande i finska skolan där allt var extremt strukturerat, tyst och nästill helt utan grupparbeten. Jag fick alltid extra uppgifter, o lärarna uppmuntrade mig t att fördjupa mig i sådant jag blev intresserad av..o det var väldigt mkt. Jag njöt av att lära mig nytt m lärarna som brann för sina ämnen; till skillnad fr Sverige hade lärarna vanligtvis bara ett ämne. Jag hade nog gått under i dagens svenska skola. En gissning. Jag kan ju förstås inte veta….

  4. Nej, absolut inte otrevlig. Jättebra skrivet. Jag funderar ofta över skolan och skolsituationen och prov och förhör. Så länge det gäller fakta har mitt barnbarn inga som helst problem. Ex:När dog Gustav II Adolf? Svar: slaget vid Lutzen 1632. Inga som helst problem. Han lär sig sånt på nolltid. Men såna frågor som börjar med orden: redogör för, vilka slutsatser kan man dra, vad är sambandet mellan ditt och datt, är betydligt svårare. Jag brukar försöka få honom att lära sig ett bra svar s.a.s. utantill, som han kan rabbla upp, men det är inte alltid det funkar. Ibland ”vänder” fröken på frågan och då känner han inte igen frågan och kan inte svara.
    Ibland önskar jag att skolan var lite mer som den var förr: massor psalmverser att lära in, Hallands floder, multiplikationstabeller att läsa upp, Sveriges landskap. Då skulle han kunna briljera och vara bäst i skolan. Det lovar jag.

Lämna en kommentar.

